Andrzej Tadeusz Kijowski Andrzej Tadeusz Kijowski
312
BLOG

KTT – umarł. Pisarz - żyć zaczyna. Z Wideoteki ATeKi

Andrzej Tadeusz Kijowski Andrzej Tadeusz Kijowski Rozmaitości Obserwuj notkę 10

Zmarł Krzysztof Teodor Toeplitz . Słyny KTT. Wiele mnie z nim łączyło – choć wszystko dzieliło. On miał stryja – ja Ojca, który zmusił mnie na wzór Toeplitza do  posługiwania się  inicjałami w zastępstwie  drugiego imienia.

Był felietonistą jak mój Senior i funkcjonował także wtedy, gdy memu Ojcu herbertowski  "Smak"  czy Przełęckiego  "Obyczaje" kazały odchodzić. Razem funkcjonowali na ostatniej stronie w latach 1957-1963  jeszcze w gottesmanowskim „Przeglądzie Kulturalnym".  Redakcja mieściła się nad  warszawskim kinem "Kultura". Tam, gdzie dziś Instytut Sztuki Filmowej. Jeszcze jako siedmiolatek Toeplitza tam spotykałem.

Po likwidacji pisma  "obrońcy Granady" z mym Ojcem na czele  wybrali dostojne milczenie.  Ci, którzy uznawali, że życie publiczne jest jedyną wartością dla pisarza współpracowali jak KTT z  „Kulturą": Janusza Wilhelmiego.

Mój Ojciec z KTT serdecznie się nie znosili.  Senior żył lat 56. KTT dobry Bóg dał dożyć w szacunku i dostatku 77 roku życia. Senior powiedział kiedyś „Pisarz umarł a więc żyć zaczyna”. I pewnie żyje jakoś w pamięci choć nie dane mu było cieszyć się wnuczkami.

Kto miał rację ? Co pozostanie z Dzieła KTT ? Najbliższy czas pokaże.  

Nie pora o to pytać nad grobem z pewnością inteligentnego człowieka. Spotkałem go raz. Publicznie. Równo 18 lat temu – 3 kwietnia 1992 roku.To był mój debiut u Michała Komara przed kamerami. Strasznie się wtedy ... napytałem …

Komandor Polonia Restituta     Moje poglądy polityczne są - gramatyczne.      Nie głoszę takich, które źle brzmią po polsku.            „Opis obyczajów w 15-leciu międzysojuszniczym 1989-2004”  „Organizacja kultury w społeczeństwie obywatelskim na tle gospodarki rynkowej. Czasy kultury 1789-1989”.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości